Apr 15, 2017 - 2186

“Abang, Tunggu I. I Nak Jumpa Abang Lagi” — Rindu Luar Biasa NORA Buat ARWAH Johan Nawawi

Tiada air mata yang dapat mengubat kesedihannya. Ya, Nora Ariffin meneruskan kehidupannya, tetapi kerinduan yang melingkari nuraninya tidak dapat disembunyikan.

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

Kenangan di waktu kita mula berkenalan tetap mekar di ingatan


Gambar ni masih elok tersimpan, kita kat PCB

 

Abang melamar nak bertunang

 

Pantai yang sama, tempat yang sama, pasangan yang sama

 

Yang berbeza cuma tahun, waktu, umur, dan rupa paras kita


Pantai ini saksi ketulusan cinta kita hingga ke akhir hayat


Masa berlalu, tapi kenangan kita tak akan padam buat selamanya... selagi I masih hidup


Mungkin pantai ini juga bersedih dengan perpisahan kita


Setiap detik dan ketika waktu kita bersama tak pernah dilupakan


We treasure every moment together


Semoga kita bertemu lagi di Jannah bersama anak-anak kesayangan kita


I nak jumpa abang lagi...

 

Al-Fatihah 
JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

 

Wahai Tuhan yang menjadikan malam dan siang silih berganti, bulan dan bintang datang dan pergi,

Aku memohon perlindungan-Mu,
dari tersesat dan disesatkan,
dari jatuh dan dijatuhkan,
dari berbuat zalim atau dizalimi,
dari bersikap bodoh atau diperbodohkan

Sibukkan aku dalam mentaati perintah-Mu
Agar aku tidak mempunyai ruang waktu
untuk melakukan kemaksiatan terhadap-Mu

 

Isnin, 5 Jun 2017

7.00pm, 10 Ramadan 1438H

 

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

 

 

 

Abang... 


Abang...


Abang...

 

Kenapa abang dah pergi??


Kenapa abang tinggal kan I sorang dengan anak-anak????

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

You are my everything abang 


Anak-anak kita semuanya bijak dan berbakat, macam abang
 

Melihat wajah mereka, seolah-olah melihat abang dan hasil semaian kasih sayang kita selama ini


Insya-Allah, dengan izin-Nya, kita bertemu lagi di Jannah
 

I rindu abang, I nak jumpa abang lagi. Sunyi sangat hidup tanpa abang


Abang tunggu I dan anak-anak kita tau!!

 

Siang malam I berdoa agar Allah ampunkan segala dosa abang

 

Terima segala amal ibadah abang, sedekah abang, tempatkan abang di tempat yang terbaik, bersama orang yang beriman dan yang soleh

 

I nak jumpa abang lagi


Biar pun dalam mimpi, biarpun sekejap...

 

Al-Fatihah
JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

Terima kasih abang di atas segala-galanya

 

Selama 24 tahun, abang telah mengajar I erti cinta sejati, kasih sayang, pengorbanan, keikhlasan, kesabaran, kehidupan... dan akhir sekali qada dan qadar

 

Siapa kita untuk melawan takdir

 

Kini tiada lagi tempat mengadu, bergaduh, bergurau, bercerita, berkasih sayang

 

Yang ada hanya kenangan-kenangan indah yang akan kekal abadi selamanya. 

 

Al-Fatihah
JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

Today 9/4/2017


HAPPY 25th ANNIVERSARY abang 


9/4/1992... hari pertama I bergelar isteri abang 
 

Tahun lepas kita sambut kat Bali, the best moment

 

This year, abang kata nak pergi lagi... abang suka 


Tapi tahun ini, kita rancang pergi umrah sempena 25 tahun ulang tahun perkahwinan

 

Abang plan nak pakai tuxedo dan duet lagu 'Hanya Satu' 
 

 

Hakikatnya hari ini abang sudah tiada

 

Abang pergi tinggalkan I buat selama-lamanya...

 

I tak pernah terfikir abang akan pergi begitu cepat, tiada terduga 

 

Selama 24 tahun, kita tak pernah berpisah lebih daripada dua minggu 


Tapi kita hanya merancang 


Allah penentu segalanya


I sayang abang kerana Allah, dunia akhirat, saudara-mara, kawan-kawan sayang abang

 

Tapi Allah lebih menyayangi abang

 

Dia lebih tahu, Dia ambil abang terlebih dahulu, semoga abang tenang di taman-taman syurga yang lebih indah dari dunia ini

 

Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosa suamiku, tempatkan dia bersama orang-orang yang beriman dan soleh 


Semoga kita bertemu lagi di sana 


Abang tunggu I tau... I nak jumpa abang lagi... rindu abang 


 

I akan ingat pesan-pesan abang, I janji kena kuat demi untuk menjaga peninggalan abang iaitu zuriat-zuriat kita

 

Mereka juga rindukan papa 


Semoga kita sekeluarga dapat bertemu lagi di syurga 
 

Insya-Allah 

 

Dari DIA kita datang, kepada DIA kita pulang

 

Al-Fatihah
JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

 

Anak kecil ini bertanya, "Mana papa? Bila papa nak balik?" 
 

Sabarlah anak-anak mama, papa sentiasa di hati kita

 

Semua ini adalah kenangan untuk saya tatapi, bukan meminta simpati, apatah lagi dicaci

 

Malah sedikit sebanyak ia memberi ketenangan bila perasaan diluahkan selain kepada Allah

 

Di setiap solat, di setiap sujud, tiap kali baca Al-Quran, tahlil dan doa

 

Inilah ubat yang paling mujarab

 

Masih terngiang-ngiang di telinga ini abang selalu pesan, hidup ini kena pegang 3 perkara:

1) SOLAT
2) SABAR
3) SYUKUR 

 

Insya-Allah, I akan ingat semua pesan abang satu persatu dan manfaatkan untuk semua, terutama sekali anak-anak kita
 

 

Mereka sudah jauh berubah dan menerima hakikat bahawa, mereka adalah anak-anak yatim dan saya adalah ibu tunggal yang bercerai mati


 

Semakin hari semakin pedih, pilu dan perit namun kami bangga dan reda

 

Abang insan terpilih yang dijemput dengan cara yang terbaik, pagi Jumaat, waktu Subuh yang cukup tenang


 

Ya Allah, ampunilah segala dosa suamiku

 

Terimalah segala ibadahnya, jauhilah dia daripada segala azab, tempatkanlah dia di dalam syurga-Mu, ya Allah

 

Kami juga akan menyusul nanti

 

Al-Fatihah
JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

 

Tiap-tiap malam sebelum tidur, I akan mengadap tengok abang buat kerja, preparation untuk meeting, main piano, update IG, borak, ketawa dan layan Snapchat

 

Seronok kan bang?

 

Kadang-kadang bila terlalu letih abang akan terlelap kat situ 

 

Sekarang ni, kerusi ini menjadi peneman, pengganti abang 

 

Syukur ya Allah kerana memberi pinjam seorang insan yang sangat istimewa, Johan Nawawi 

 

Walaupun 24 tahun berkahwin, cinta kita tak pernah padam 

 

Orangnya simple tapi penuh senda gurau

 

Cinta kami bukan pada harta tapi kerana Allah

 

Cinta yang tidak bersyarat 

 

Kita bertemu dan berpisah kerana Allah 

 

Kita sering remind each other tentang mati, tapi I tak pernah terlintas dan terfikir bahawa abang akan pergi terlalu awal, sangat mengejutkan 

 

Takkanlah, demam sikit pun orang boleh meninggal kan??

 

Tapi Allah punya kuasa, Dia lebih mengetahui 

 

Abang tinggalkan I tanpa pesan terakhir 

 

Anak-anak masih memerlukan kasih sayang seorang ayah 

 

I belum puas bersama abang

 

Abang adalah dinding hidup I

 

Abang juga segala-galanya 

 

Cinta abang sangat hebat dan terlalu dalam 

 

Maafkan I, sekiranya berdosa pada abang selama ini

 

Tenanglah abang di sana, bersama orang-orang yang beriman dan soleh 

 

Kami juga akan menyusul nanti 

 

I nak jumpa abang lagi...

 

Al-Fatihah

JOHAN NAWAWI 1966-2017

 

 

 

 

 

 

APA YANG KITA HARUS BUAT APABILA KEHILANGAN ORANG TERSAYANG?

Kita harus sentiasa ingat dan mempercayai, bahawa sesungguhnya kematian adalah perkara yang pasti bagi semua manusia yang bernyawa di muka bumi. Tidak kira lambat atau cepat datangnya Malaikat Maut, kematian pasti akan datang. Persoalan-persoalan seperti bila, bagaimana, di mana, kenapa — semua itu adalah kerahsiaan Allah SWT. Kerana sesungguhnya, hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui.

 

“Fa innal mautal lazi tafirruna minhu fainnahu mulaqikum…” yang bermaksud: “Maka sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya itu pasti datang menemuimu…”

 

"Kullu nafsin zaaiqatul maut…” yang bermaksud: “Setiap jiwa akan merasai mati…” 

 

Allah SWT ada berfirman dalam Surah Ali Imraan, ayat 185 yang bermaksud: “Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati dan bahawasanya pada Hari Kiamat sajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga, maka sesungguhnya ia sudah berjaya. Dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya.” 

 

 

Sumber foto: Instagram @itsnoraariffin

 

 

BOLEHKAH KITA MENANGISI KERANA KEHILANGAN ORANG TERSAYANG?

Ya, kita boleh menangis kerana kehilangan insan yang paling kita sayangi. Namun begitu, kesedihan itu janganlah berlanjut-lanjutan, seolah-olah kita tidak merelakan pemergiannya. Nurani yang tidak merelakan bererti kita melawan takdir Ilahi. Insan yang tenang, tabah dan bersabar dalam menghadapi ujian kematian adalah insan yang sentiasa berada di bawah perlindungan Allah SWT. 

 

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, ayat 156-157 yang bermaksud: “Orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang yang dilimpahi dengan pelbagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya. Dan mereka itulah orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.” 

 

APA HARUS KITA LAKUKAN JIKA SI MATI MENINGGALKAN WASIAT ATAU PESAN?

Sebaik-baiknya, jika berkemampuan, tunaikanlah hasrat si mati. Sekiranya kita pernah memasang impian bersama untuk mencapai sesuatu, maka janganlah kita menjadikan kematian pasangan kita itu sebagai alasan untuk kita menguburkan impian tersebut. 

 

Sebaliknya, kita harus bangkit, menguatkan hati dan mencekalkan semangat untuk menunaikan impian dan hasrat arwah. Insya-Allah, rohnya akan turut gembira kerana impiannya semasa dia masih hidup di dunia, akhirnya berjaya kita tunaikan. 

 

Al-Fatihah untuk semua insan tersayang yang telah pergi meninggalkan kita.

 

 

Majalah Intrend! Facebook, ikuti kami di Twitter and Instagram.